Bekymrende udvikling: Flere handler i udlandet
Forventningen om lave fragtpriser fra udenlandske netbutikker lokker danske forbrugere væk fra hjemlige webshops, konkluderer en ny analyse.
Fragtpriser spænder ben for danske webshops
Fragtpriser er ifølge E-handelsanalysen en af de største årsager til, at kunder dropper planlagte køb på nettet. Og ifølge den nyeste analyse fra juli mener hele 41 procent af forbrugerne, at danske fragtpriser er højere end de udenlandske – en stigning på hele 12 procentpoint siden 2022.
Dansk Erhverv: En uheldig tendens
”Vi ved, at fragtprisen har en ret stor betydning for, hvor forbrugerne handler, så det er en uheldig udvikling, at flere anser de udenlandske konkurrenter som billigere,” siger Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv. Han påpeger, at denne forventning om lavere fragt får flere til at handle udenlands.
Svær problemstilling at løse
Jens Wedenborg erkender, at det bliver svært at håndtere denne udfordring, da danske netbutikkers leverandører allerede kæmper for at holde fragtpriserne lave: ”En idé kan være at fortælle kunderne, hvad de får, som de måske ikke får i udlandet – eksempelvis dansk kundeservice.”
Mulig ændring i horisonten
Han nævner dog, at situationen kan ændre sig: ”Flere af de store udenlandske netbutikker går væk fra fri fragt og retur eller sætter beløb på. Det kan måske lette det fokus på fragtpriser hos kunderne.”
Økonomisk effekt af udenlandsk handel
De danske forbrugere brugte i 2023 godt 50 milliarder kroner hos udenlandske netbutikker, mens de brugte cirka 132 milliarder kroner herhjemme. Disse tal understreger, hvor vigtig en rolle fragtpriser spiller i kundernes valg af netbutikker.
Skriv et svar