En Ulige Kamp Mod Kinesiske Temu
Danske netbutikker er i opråb over den kinesiske online-gigant Temu, som køber sig ind på søgeord og presser markedsføringspriserne i vejret. Dette fører til milliontab for danske virksomheder.
Store Marketingbudgetter
Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, fortæller, at Temu har marketingbudgetter på omkring tre milliarder dollar årligt. “Det betyder, at hele markedet for søgeord er blevet 20-30 procent dyrere,” forklarer han.
Ulige Konkurrence
Anja Lytzen, stifter af Lirum Larum Leg, ser sine annonceudgifter stige med 53 procent. “Det er den volumen, de kommer med, og at de kommer ind på andre vilkår, der gør konkurrencen ulige,” siger hun.
En Dyr Auktion
Ifølge Halfdan Timm, partner i marketingbureauet Obsidian Digital, fungerer annoncer som en auktion. “Temu går ind og byder 20 kroner, skubber alle andre ned i rækkerne og trækker samtidig prisen op for alle,” forklarer han.
Ufine Forretningsmetoder
Anja Lytzen oplevede, at Temu brugte varianter af hendes virksomheds navn i Google-annoncer. “Det er virkelig ufine forretningsmetoder,” siger hun. Halfdan Timm påpeger, at det kan være på kanten af markedsføringsloven.
Google Indgriben
Temu har fjernet den omstridte annonce og skriver, at inkluderingen var utilsigtet. Google fortæller, at de ikke tillader annoncer, der krænker varemærkerettigheder, og vil gennemgå klager for potentielle begrænsninger.
Frygt for Langsigtede Konsekvenser
Anja Lytzen frygter, at små danske virksomheder kan blive nødsaget til at lukke. “Det har stor betydning, for det betyder jo, at vi ikke er ligeså synlige. Og når vi ikke er ligeså synlige, så mister vi ordrer,” siger hun.
Skriv et svar