Temu prygler danske virksomheder
Temu har overhalet alle danske onlinesider, og det skaber nu bekymring hos Dansk Erhverv, der længe har kæmpet for mere ligeværdig konkurrence mellem danske og udenlandske online-giganter, der opsluger markedet.
»Det er ligesom et 100-meter løb, hvor man har bundet en tung vogn bag på de danske sprintere, mens virksomheder på Temu frit kan løbe hen til målstregen,« siger Betina Schiønning, fagchef for produktregulering og håndhævelse i Dansk Erhverv.
Ulige konkurrence
Europæiske og danske virksomheder er underlagt en række sundhedsmæssige love, der sikrer, at forbrugernes produkter er sikre. En ny rapport fra Forbrugerrådet Tænk viser eksempelvis, at 11 ud af 15 børneprodukter, der var handlet på det kinesiske Temu, ikke bestod forbrugerrådets test. Og det bekymrer fagchefen i Dansk Erhverv:
»Hvis man forestiller sig en ring rundt om EU, så skal der inde i cirklen være operatører, som har ansvaret for, at kravene bliver overholdt. Sådan er det ikke med Temu, fordi der ikke er nogen at stille til ansvar, og det er blandt andet derfor, at de kan sælge produkterne så billigt,« siger hun til B.T.
Efterlyser ansvar
Hos Dansk Erhverv efterspørger man et ansvar, og at de samme regler, som danske virksomheder er underlagt, også skal gælde for de kinesiske. Det er til gengæld omkostningsfuldt at overholde, hvilket betyder, at danske virksomheder lige nu ikke kan konkurrere på lige fod med Temu. Og ifølge Forbrugerrådet Tænk starter det ansvar hos politikerne:
»Det er politikerne, der sætter rammerne for, at handelsplatforme som Temu kan få lov til at operere på denne måde i Danmark og EU. Dertil er det myndighederne, der kan holde tilsyn med, at virksomhederne overholder regler for eksempelvis produktsikkerhed,« skriver Esben Grønborg Geist, direktør i Forbrugerrådet Tænk, i et skriftligt svar til B.T.
Pres på de folkevalgte
Dansk Erhverv og Betina Schiønning har lagt et massivt tryk på de folkevalgte igennem en årrække. »Vi har presset dem intensivt i seks år for at ligestille de to forskellige forretningsmodeller, men jeg er nødt til at sige, at EU ligger, som de har redt. Det er Amazon, der har lobbyet så hårdt, at online markedspladser som Temu og Shein bliver kategoriseret på samme måde som Facebook, i stedet for en handelsvirksomhed, som de reelt set er. Så de har nogle helt andre grundlag end danske virksomheder. Vi efterspørger et ansvar på disse online markedspladser,« fortsætter hun.
Bekymring hos Flying Tiger
Hos det danske Flying Tiger skaber det også bekymring, at de mange kinesiske varer bliver importeret til forbrugerne: »Helt overordnet er vi mest bekymret for den mængde af ukontrollerede varer, der kommer ind i landet, som dokumenterbart ikke er sikre for forbrugerne og i særdeleshed ikke for børn,« skriver Louise Müller Bækgaard, Head of Communications, til B.T.
B.T. har rakt ud til Temu for at høre, om de selv mener, at de har en uretfærdig konkurrencefordel. Temu vælger ikke at svare direkte på dette, men skriver i stedet: »Temus lave priser er baseret på, at tilbyde køb direkte fra producenten, og dermed skære fordyrende mellemled bort. Vi sikrer, at produkterne lever op til reglerne i EU og Danmark. Vores konkurrencedygtige priser stammer fra reducering af omkostninger, ikke kompromis på krav eller kvalitet.«
Skriv et svar